שיעור ראשון
 ה ה ג ד ר ה   ש ל   מ ו צ ר   :
- זהו אובייקט הנולד כתוצאה מאיתור צורך כלשהו. השלבים הם : העלאת רעיון - פיתוח קונצפט - ייצור וניסוי של האובייקט הפיזי עצמו .
- המוצר נוצר באמצעות טכנולוגיית ייצור מסוימת - אפילו ידנית .
- הוא נוצר תוך כדי התחשבות בהנדסת אנוש .
- המוצר חייב לענות על הקריטריונים שיועדו לו .
 ה כ י ש ו ר י ם   ה ד ר ו ש י ם   ל י י צ ר   מ ו צ ר   ה ם   משולבים וכוללים :  א מ נ ו ת ,  י ד ע  ט כ נ ו ל ו ג י   ו י כ ו ל ת   ש י ו ו ק י ת  .
- הצעד הראשון בעיצוב מוצר הוא איתור צורך שאין לו מענה , או שאפשר לשפר את המענה הקיים .
- המשותף לתכנון אדריכלי ולעיצוב המוצר הוא שהתוצר של שניהם הוא מוצר . גם בנין הוא מוצר . ההבדל הוא שבנין הוא מוצר מורכב המכיל את האדם בתוכו - ולכן קשה לנו לפעמים לראות אותו כמוצר , בו בזמן שמוצר רגיל הוא פחות מורכב , ובדרך כלל יותר קטן מאיתנו , ולכן קל לנו להבחין בו כמוצר .
- בדרך כלל , ( אם כי לא תמיד ) , הפרוגרמה של המוצר היא פשוטה יותר ופחות מורכבת מזו של בנין , ואחת הסיבות להכללת הנושא במערכת הלימודים של אדריכלים היא מפני שהוא מאפשר לנו לתרגל פתרון פונקציונלי שהוא גם יצירתי מבחינה עיצובית , גם מחייב מחקר על טכנולוגיית הביצוע , על החומרים המתאימים ביותר לייצורו של המוצר , וגם מחייב הליך מחשבה מסודר המתבטא בכתיבת פרוגרמה יסודית ומפורטת .
  פ ר ו ג ר מ ה   :
השלבים בתהליך העיצוב :
1 -  ז י ה ו י  ו א י ת ו ר  צ ר כ י ם  :
- צרכים קיימים ( שמירה על נקיון אישי ) לעומת צרכים משתנים ( לוח שרטוט ) .
- צרכים בסיסיים ( מיזוג אויר , אוכל ) לעומת צרכים מוכתבים ( מותגי אופנה ) .
- מענה לצרכים אנושיים כלליים : ( להתנגב - מגבת , אויר חם ,   בטיחותיים - חגורת בטיחות , פנס מנצנץ לאופניים ,   תרבותיים - ספרים , כלי נגינה ) .
- צרכים של קהלי יעד שונים : ילדים , תלמידים , נשים , דתיים , וכו' .
2 -   א י ס ו ף   מ י ד ע   ו ע י ב ו ד ו   :
- איסוף נתונים ממקורות שונים ( ספרות מקצועית , עריכת ראיונות , פנייה למאגרי מידע , קבלת יעוץ ממומחים , ועוד ) .
- ביצוע סקרים .
- איסוף נתונים על פלח השוק שאליו מכוון המוצר ( מצב כלכלי , מעמד תרבותי , שכבת גיל , מוגבלויות , וכו' ) .
- ניתוח המידע שנאסף וסידורו לפי תחומים ולפי סדרי חשיבות .
3 -   ג י ב ו ש   ר ע י ו נ ו ת   :
- העלאת הצעות רבות לפתרונות .
- המחשת כמה מהרעיונות באמצעות אמצעי המחשה ( סקיצות ביד חופשית , שרטוטים , דגמי עבודה ) .
- בחינה של הרעיונות השונים .
- בחירה של הרעיון המועדף .
בחירת חומרים ותהליכי ייצור :
1 -   ה כ ר ת   ח ו מ ר י ם   ש ו נ י ם   ו ת ה ל י כ י   ע י ב ו ד ם  :
- השגת מידע מפורט על חומרי גלם מסורתיים , ולעומתם חומרים חדשים ( במטרה ליצור קשר של שימור , חיקוי , או חידוש ) .
- השגת מידע על טכנולוגיות ייצור מסורתיות וחדשות .
- השגת מידע על שיטות ייצור ( ייצור פריט בודד , ייצור בסרט נע , ייצור המוני בסדרות ) .
2 -   ה ב נ ת   ה ק ש ר   ב י ן   צ ו ר ה  ל ח ו מ ר  :
- הבנת דרך ייצורן של צורות באמצעות חומרים שונים ( יציקות , חיבור באמצעות דבק , הלחמות , תפירה , הברגה ) .
- הבנת ההשפעה של השימוש בחומר הנבחר על עיצובן של צורות חדשות ( בנייה באבן לעומת בנייה בפלדה או בעץ ) .
- יחסי הגומלין בין : צורה - חומר - שיטת ייצור .
3 -  ה ש פ ע ת   ה ח ו מ ר   ע ל   ה מ ו צ ר  :
- בחירת חומרים ובחינת התאמתם למוצר .
- הבנת מרכיבי החומר , מאפייניו , ואפשרויות השימוש בו .
- הכרת מרקמים של חומרים ואפשרויות השימוש בהם .
גורמים המשפיעים על השימוש בחומר בתהליך העיצוב :
1 -  ה פ ו נ ק צ י ו נ ל י ו ת   ש ל  ה ח ו מ ר  :
- בחינת חוזקו ועמידותו של החומר מול האפשרויות העיצוביות שלו .
- בחירת החומר המתאים ליצירת המוצר תוך התחשבות בשיקולים הפונקציונליים .
2 -   ש מ ר נ ו ת   ו ד ב ק ו ת   ב מ ס ו ר ת   מ ו ל   ח ד ש נ ו ת  :
- הרצון לשמר צורות מסורתיות (בבנייה , באמנות , בעיצוב המוצר ) .
- שימוש בחומר חדש תוך כדי שמירה על האסוציאציות הנלוות לחומר ישן .
3 -   ה ח ו מ ר   כ ע ר ך   פ ס י כ ו ל ו ג י  :
- האסוציאציות שהחומר משדר ( חום - קור , רכות - קשיות , עידון - חיספוס , עושר - עוני ) והשלכותיהן על בחירת החומר בתהליך עיצוב המוצר .
- השפעת ההתפתחויות הטכנולוגיות על המראה והתחושה שהחומר משדר .br>
גורמים המשפיעים על צריכת המוצר :
1 -   א פ ש ר ו י ו ת   ת פ ע ו ל   ו ש י מ ו ש  ב מ ו צ ר  :
- פונקציונליות .
- נוחות הפעלה .
- שימושיות .
- דרישות תחזוקה .
- בטיחות .
2 -   ט י ב   ה ש י ר ו ת  :
- חלקי חילוף .
- זמינות השירות .
3 -   איכויות אסתטיות   :
- טעם אישי .
- התחברות לסגנון .
4 -   ג ו ר מ י ם   ש ל   א ו פ נ ה   ו ס ט ט ו ס   ח ב ר ת י  :
- מוניטין ויוקרה .
- לחץ חברתי .
שיקולים נוספים בתהליך העיצוב :
- שיקולים של שימור איכות הסביבה , אקולוגיה .
- שיקולים כלכליים .
- מוצר לשימוש חד או רב פעמי .
הסבר על מהלך הקורס :
- הסבר על מהות הנושא של הקורס .
- הסבר על הכיוון והמטרות של הקורס ( על איזה סוג של מוצרים נעבוד - ולמה ? ) .
- פירוט והסבר של יסודות העיצוב , במטרה לאפשר לתלמידים להשתמש בהם בצורה מודעת בתהליכי עיצוב המוצר .
- לשים דגש על תהליך ההפשטה - כדי שהתלמיד יוכל להשתמש בכלי זה למטרות עיצוב אדריכליות .
תירגול בכתה :
- הכנת 2 תרגילי הפשטה באמצעות רישום ידני :
1 - הפשטה צורנית .
2 - הפשטה אסוציאטיבית .
- הכנת פרוגרמה למוצר פשוט לפי בחירת התלמיד - סבוניה או מוצר בסדר גודל דומה כאשר הדרישה מהמעצב היא לעצב אותו בהשראת אלמנט כלשהו המאפיין את האישיות שלו .
המטרה היא להיות מסוגל לבחור רעיון ולתרגל הכנת פרוגרמה מפורטת ויצירתית ככל האפשר . הפרוגרמה צריכה להתייחס לסעיפים : שלבים בתהליך העיצוב 1+2+3
ערך מוסף יינתן לחשיבה פונקציונלית אך מקורית ויצירתית , כאשר הדגש הוא על ראייה מקורית ויצירתית הן של הצורך והן של הפתרון .
שיעורי בית :
- הכנת פרוגרמה יסודית ומפורטת למוצר פשוט - ( ידית של דלת כניסה לבית .. שלט על דלת הכניסה..) כשמקור ההשראה תהיה אישיותו של המעצב עצמו .
- לבחור תמונה כמקור השראה לקומפוזיציה מופשטת שתתבסס על הפשטה צורנית בלבד . משטח העבודה יהיה רבע גליון של קרטון ביצוע , ומותר להשתמש בקרטון ביצוע בלבד - ללא צבע או טקסטורות .
דרישות מהתלמידים :
1 - הכנת  ת י ק   ע ב ו ד ו ת   בצורת קלסר שיאגד בתוכו את כל החומר של הקורס :
- את כל התרגילים הנעשים בכיתה .
- את כל התרגילים שייעשו בבית .
- על התלמיד לשמור ולצרף לקלסר את כל הסקיצות שהביאוהו לעיצוב הסופי .
- לצלם ולשמור את כל דגמי העבודה שייעשו תוך כדי תהליך העיצוב .
- הכנת מודל סופי בק.מ. 1:1 וצילומים טובים שלו שיכללו בתיק העבודות שיוגש בשיעור האחרון יחד עם המודל .
 ש י ע ו ר   ש נ י   -  כ ת י ב ת  פ ר ו ג ר מ ה   :
- תפקידה של הפרוגרמה הוא לנסח ולפרט למתכנן את הבעיה העומדת בפניו - לפני תהליך התכנון . עליו לאסוף את כל  ה נ ת ו נ י ם   שיש ביכולתו אודות הבעיה - לנסח אותם בבהירות , לסדר אותם ולפרט אותם בכתב . - בחלקה השני של הפרוגרמה עליו לפרט ולנסח בצורה מקורית ויצירתית את כל   ה צ ר כ י ם   שעליו למצוא להם מענה בפתרון שהוא עתיד להציע . - חלקה השלישי של הפרוגרמה הוא  ה פ ת ר ו ן   המוצע לצרכים שעמדו בפניו והמתבססים אך ורק על הנתונים שפורטו בחלק הראשון .
  נ י ס ו ח   ה ב ע י ה  :
- לספק פתרון נוח , יעיל ויצירתי שישמש ככלי המשמש לאיחסון סבון ,לשימוש כל בני המשפחה בעת הרחצה .
 נ ת ו נ י ם   :
- סבון מוצק .
- גודלו של הסבון יהיה מותאם לגודלה של כף יד אדם ( הנדסת אנוש ) .
- גודלו המירבי של הסבון יהיה כ 12 ס"מ .
- גודלו של הסבון משתנה עם השימוש .
- מים .
- מבנה כף ידו של האדם .
 צ ר כ י ם  :
- המוצר צריך לאחסן את הסבון בשני מצבים :
- איחסון הסבון במצב יבש - לפני השימוש .
- איחסון הסבון תוך כדי , ואחרי השימוש - כאשר הסבון לח ורטוב .
- המוצר צריך לאפשר לסבון להגיר את המים שהצטברו עליו ולאפשר לו להתייבש במהירות האפשרית .
- המוצר צריך לאפשר למים שניגרים מהסבון אחרי השימוש - להתנקז או להתייבש .
- המוצר צריך לאפשר ליד אדם להוציא את הסבון בנוחות ומבלי לפגום בסבון .
- המוצר צריך לאפשר לסבון להישלף מתוכו בקלות ובצורה נעימה - פנימה והחוצה .
- המוצר צריך להיות זמין ליד ברז המים , בחדר רחצה , או במטבח .
- המוצר חייב לאפשר את ניקויו ביסודיות ובקלות .
- המוצר צריך לאפשר למצוא אותו בקלות .
- המוצר חייב להבטיח את בטיחות המשתמשים בו .
- המוצר צריך להיות נייד וניתן לאריזה כדי לקחתו לטיולים או מסעות .
- במידה והמוצר יהיה נייד - עליו להיות מסוגל לעמוד בלחץ של חפצים נוספים שיהיו מונחים עליו .
- במידה ווהמוצר נייד - עליו להיות אטום ככל האפשר מבחינת ריח ונזילה .
- במידה והמוצר נייד - עליו לא לפגום בחפצים שמסביבו .
- המוצר חייב להיות מעוצב באמצעות תהליך של הפשטה .
 פ ת ר ו נ ו ת   מ ו צ ע י ם  :
- זה המקום בו יוצגו הפתרונות המוצעים . בהחלט אפשר להציע כמה פתרונות וצריך לוודא שכולם עונים על הצרכים המפורטים וכולם אינם חורגים מהנתונים המפורטים .
 ב ח י ר ת   ח ו מ ר י ם  :
- החומר או החומרים ( יתכן מצב שהפתרון המוצע יכלול כמה חלקים - העשויים מחומר אחד או מחומרים שונים ) חייבים לענות על כל הדרישות הפונקציונליות שפורטו בפרוגרמה.
- חומר שאינו עונה על כמה או אפילו אחד מהצרכים - צריך להיפסל .
- במידה ויש כמה חומרים שכולם עונים על כל הדרישות והצרכים - אז מגיע השלב בו נעשות הבחירות האסתטיות : המעצב יבחר חומר לפי טעמו שלו , או לפי
טעמו של הלקוח . גם העיצוב באמצעות תהליך ההפשטה וגם הדרישה שהמוצר חייב לשקף את הלקוח - יכולים לעזור בבחירת החומר .
  ה ב נ ת   ה ק ש ר  ב י ן   צ ו ר ה   ל ח ו מ ר  :
- על המעצב לקחת בחשבון בעת בחירת החומר גם את צורתו של המוצר המתוכנן .
- חומרים שונים נוטים מטבעם לייצור צורות שונות . חומרים אלה מתפקדים במיטבם כאשר הם מנוצלים בדרך הטבעית להם . אבן לדוגמא חזקה בלשאת עומס כשהיא במצב מאונך . ברזל או עץ מסוגלים לעמוד בעומס גם במצב אופקי . פלסטיק וזכוכית נמסים בחום , פלדה ועץ מטבעם יוצרים קווים ישרים - ואילו פלסטיק
ניתן להתכה .
- מכאן נובעים גם החיבורים האופייניים לחומרים השונים - יש חומרים המתחברים באמצעות הדבקה , הלחמה , ריתוך , הברגה , מסמרים , תפירה , ועוד .
  ש י ט ת   י י צ ו ר  :
- צורתו של המוצר מובילה לבחירת חומר מתאים , והחוומר מצביע על שיטת הייצור המתאימה לייצור המוצר (הרכבה ,יציקה , תפירה , או שילוב של כמה שיטות גם יחד ) .
  ה ש פ ע ת   ה ח ו מ ר   ע ל   ה מ ו צ ר  :
- הבנת מרכיבי החומר, מאפייניו , ואפשרויות השימוש בו .
- הכרת מרקמים של חומרים ואפשרויות שימוש מושכל בהם .
  ב ח י ר ת   ש י ט ת   ו ת ה ל י ך   י י צ ו ר  :
- השגת מידע על שיטות ייצור שונות ( ייצור של פריט בודד לעומת ייצור בסרט נע או בסדרות ) .
  ה פ ו נ ק צ י ו נ ל י ו ת   ש ל   ה ח ו מ ר  :
- בחינת חוזקו ועמידותו של החומר מול האפשרויות העיצוביות שלו .
  ה ח ו מ ר   כ ע ר ך   פ ס י כ ו ל ו ג י  :
- האסוציאציות שהחומר משדר (חום-קור , רכות-קשיות , עידון-חיספוס וכ"ו ) והשלכותיהן על בחירת החומר בתהליך העיצוב .
- שימוש בחומרים חדשים לעומת חומרים ישנים .
- להיות מודע לאפשרויות של שימוש בחומרים חדשים תוך כדי שמירה על האסוציאציות הנילוות לחומרים ישנים .
  א ק ו ל ו ג י ה   ו ש י מ ו ר   ה ס ב י ב ה  :
- להיות מודע למידת הנזק שעלול להיגרם לאדם ולסביבתו כתוצאה מהשימוש בחומרים אלה ואחרים .
  ש י ע ו ר י   ב י ת   -  ב ח י ר ת   ח ו מ ר  :
- לענות בכתב על כל אחד מהסעיפים הנוגעים לעיצוב המוצר הספציפי שלכם : מודפס על דפי A4 , ולהתחיל בתהליך של עיצוב המוצר באמצעות סקיצות ורישומים ביד חופשית - או באמצעות שרטוטים מפורטים בק.מ. , וחשוב לשים לב שהעבודה תהיה ברורה ומקיפה .
  ה ה ג ש ה   ה ס ו פ י ת   :
- הפרוייקט יימשך 6 שיעורים . ההגשה תהיה בשיעור השביעי ויכללו בה :
- פרוגרמה מודפסת ומפורטת לפי המתכונת שבדוגמא .
- הגשה גרפית ברורה הכוללת את כל המבטים או השרטוטים והחתכים הנחוצים להבנת הפרוייקט , ( אפשר ביד חופשית או בשרטוט - חייב להיות ב ק.מ. ) .
- מודל סופי מקצועי של המוצר + אלבום צילומים של המודל .
- חובה לבנות בדרך מודל עבודה אחד או שניים - לצלם גם אותם , ולצרף את הצילומים לאלבום בהגשה של הפרוייקט .
|