יסודות העיצוב - מ ב ו א :
ע י צ ו ב   - משמעותו  ל א ר ג ן   ול ס ד ר   דברים   ב צ ו ר ה    מ ס ו י י מ ת   -   ב מ ק ו ם   מ ס ו י י ם !
באמנות הדו ממדית - ה מ ק ו ם המסויים   הוא - משטח הציור שלנו, התמונה , מסך המחשב וכו ' - וה ד ב ר י ם   הם   ה מ ר כ י ב י ם   השונים והמגוונים שהאמן משתמש בהם כדי ליצור את היצירה שלו .
המרכיבים האלה ניתנים לצימצום למספר מרכיבים בסיסיים הנקראים -   י ס ו ד ו ת   ה ע י צ ו ב .
יסוד עיצוב הוא אחד מכמה מרכיבים חזותיים מהם מורכבת המראה של החפצים בעולם , והוא משמש את האמן בעיצוב יצירת אמנות דו או תלת ממדית .
אנו חווים את העולם דרך החושים שלנו .
חוש הראייה הוא החוש הדומיננטי אצלנו .
העולם הפיזי שמסביבנו מורכב מאובייקטים שאנו קולטים בעיקר דרך חוש הראייה שלנו – אם כי גם
דרך חושים אחרים .
הראייה שלנו מבחינה באובייקטים הללו באמצעות כמה תכונות בסיסיות של האובייקט :
1 – צורתו של האובייקט .
2 - הנפח של האובייקט .
3 - המירקם שלו .
4 - הצבע שלו .
יסודות העיצוב מבוססים על תכונות אלה :
- כמו שהשפה המדוברת והכתובה מורכבת מיסודות בסיסיים המהווים את אבני הבנין לכל התרבות שלנו .
אבני הבנין הראשוניות של השפה הן האותיות .
האותיות מרכיבות מילים .
המילים מרכיבות משפטים .
המשפטים מרכיבים פרקים , ואלה מצטרפים ליצירה מוגמרת בעלת מבנה ברור ותוכן .
- כך גם בשפה החזותית . הראייה שלנו מהווה לגבינו דרך עיקרית שבאמצעותה אנו
קולטים את העולם שמחוצה לנו ובאמצעותה אנו מבינים אותו וחווים אותו לטוב ולרע .
לכל אובייקט שאנו רואים יש צורה .
לעתים הצורה שטוחה - ולעתים היא בעלת נפח .
לכל אובייקט יש גם מירקם המאפיין אותו .
לכל אובייקט יש את היכולת לבלוע גלי אור באורכים מסויימים ולהחזיר לעינינו גלי אור
באורכים מסויימים - גלי האור המוחזרים נקלטים בעינינו כ צ ב ע ו של האובייקט .
כל זה תקף בתנאי שיש אור . כאשר אין אור - התקשורת החזותית שלנו מושבתת לחלוטין . כשאין אור - אנו פשוט לא רואים כלום .
יסודות העיצוב במשטח דו ממדי – קומפוזיציה .
המושג הגורף לאירגון של האובייקטים המופיעים לעינינו בכל משטח עבודה דו ממדי הוא - קומפוזיציה .
משטח העבודה הדו ממדי - הכוונה לנייר , בד ציור , לוח , מסך טלביזיה , מסך מחשב , וכו .
במושג קומפוזיציה – הכוונה היא לצורה בה מונחים הצורות הצבעים והחומרים המרכיבים את האובייקטים המופיעים
לעינינו על המשטח .
יש קומפוזיציות סימטריות ו א – סימטריות .
יש קומפוזיציות סטטיות ויש הנקראות דינמיות .
יש קומפוזיציות מאוזנות וכאלה שאינן מאוזנות .
הקומפוזיציות מחולקות לקבוצות רבות נוספות .
בדרך כלל הכוונה בקומפוזיציה היא לתאר את ארגון המשטח באמצעות צורות צבעים ועוד - כשהדגש הוא על כך שהארגון נעשה בכוונה תחילה .
יסודות העיצוב במשטח הדו ממדי –
נ ק ו ד ה -
זוהי ההגדרה של אובייקט שאינו מהווה חלק מרצף בתוך הקומפוזיציה .
ק ו -
זוהי ההגדרה של כל מה שנתפש בעינינו כרצף ארוך יותר מרוחבו . קו יכול להיות :
אופקי , אנכי , משופע , מפותל , עבה , דק , משתנה בעוביו , מודגש , מרומז , מורכב מאלמנטים שונים ,
לקו יש כיוון , יש לו קצב , אחיד , מרוסק , אורגני , הנדסי , ועוד .
קו תוחם צורה - קו קונטור .
קו נוצר במפגש בין שתי צורות .
קו יכול להיראות בעינינו כרצף גם אם הוא מורכב מצורות שונות המרכיבות אותו – אבל בגלל
קרבתן של הצורות אחת לשניה – הן נתפסות בעינינו כרצף של קו , או כאשר יש לצורות
המרכיבות אותו מכנה משותף דומיננטי כגון – צבע משותף , או מעבר צבעוני מכהה לבהיר , או
טקסטורה משותפת ,וכו .
צ ו ר ה -
הכוונה במושג זה היא לקו קונטור התוחם בקרבו שטח או כתם צבע המונחים על גבי
משטח דו ממדי . השטח התחום בתוך הקו יכול להיות אבסטרקטי או בעל משמעות , אך אם
הוא מונח על גבי משטח שטוח ואפשר לתחום אותו בקו קונטור – הוא דו- ממדי ויש לו
צורה .
ג ו ו ן
מושג זה מתייחס למעבר בגוון של צבע מכהה לבהיר , משחור ללבן . יסוד זה משמש להדמיית
נפח ומרחק ביצירות אמנות וצילומים המבוצעים על גבי משטחים דו ממדיים . באמצעות יסוד
זה מבין הצופה ביצירה , את הדמיית הנפח שאותה רצה האמן להעביר . לדוגמא - קונטור של
עיגול יכול לסמל מטבע או כדור - באמצעות הגוון , הוא הופך לכדור .
מ י ר ק ם
כאשר מדובר בעבודות אמנות דו- ממדיות , מושג זה מבטא הדמייה גרפית של מאפייני חומר ,
שעיר , רך , שקוף , חלק , מחזיר אור , גבשושי , וכו . לכל חומר יש בדרך כלל תכונות המאפיינות
אותו , והאמן הרוצה להעשיר את הקומפוזיציות שהוא יוצר על משטח העבודה שלו , משתמש
בהדמיות גרפיות של הטקסטורות הללו כדי שהמתבונן ידע באיזה חומר מדובר , וגם כדי להעשיר
את הקומפוזיציה של העבודה שלו .
צ ב ע
אנו רואים את העולם באמצעות קרני האור בלבד, כאשר אין אור - אנו לא מסוגלים לראות
כלום . האור הלבן של השמש מכיל גלי אור באורכים שונים וכל אורך גל שאנו רואים נראה
לנו כצבע שונה .
לכל חומר יש את התכונה לבלוע גלי אור באורכים מסויימים ולהחזיר לעינינו אורכים אחרים
אותם אנו רואים כצבעו של החומר .
ג ש ט ל ט
מושג זה מגדיר אובייקטים בעלי נפח ותלת- ממד אמיתיים . הכוונה כאן היא לאובייקט שאפשר
לנוע על גבי המעטפת שלו לאורך שלושת הצירים שלו , ולא להדמייה של תלת ממד .
ה פ ש ט ה
הכוונה במושג זה היא לאזור הכלוא בתוך המעטפת של אובייקט בעל שלושה ממדים אמיתיים,
שאפשר לנוע בתוכו לאורך שלושת הצירים שלו , ולא להדמייה בלבד .
|