תלמידים הוראה גלריה לאמנות

ק ו מ פ ו ז י צ י ה :



משמעותה של המילה קומפוזיציה הוא - הארגון של סך כל החלקים המרכיבים את משטח העבודה השלם ( כולל הרקע ! ).
במונח - ש ל ם - אני מתכוון למכלול היצירה אותה אנו יוצרים .
במוסיקה - פירוש הקומפוזיציה - סידור ואירגון הצלילים והכלים השונים בתוך המסגרת של היצירה .
בציור - הקומפוזיציה היא אירגון וחלוקת משטח הציור באמצעות הצורות , הצבעים, הקווים, הטקסטורות, והקונטרסטים למכלול יצירתי אחד .
בעיצוב פנים - משמעות הקומפוזיציה היא חלוקת החלל לחללי משנה בהתאם לדרישות הפרוגרמה וארגון הריהוט בתוכם של החללים שנוצרו תוך יצירת מעברים נוחים ביניהם .
באדריכלות - מטרת הקומפוזיציה היא ליצור חללים פנימיים , למקם אותם , לקשר ביניהם , בהתאם לפרוגרמה המתאימה - ובו בזמן לדאוג לאירגונה וסידורה של המסה החיצונית של אותם החללים הפנימיים , לקשר שלה עם הבנינים הסובבים אותה , ועם דרכי הגישה אליה וממנה .


קומפוזיציה   בציור -

- משטח העבודה של האמן הוא משטח דו – ממדי , שטוח , זה הבד של הציור , זה הנייר של הרישום , זה הנייר של הצילום , זה המסך של המחשב , וזה גם המסך של הטלביזיה או הקולנוע .
- משטח העבודה הוא המסגרת הכללית של היצירה בכל אחד מהתחומים הללו . משטח זה מחולק כולו באמצעות קווים , צורות , צבעים , מעברים , וטקסטורות .
- התוצאה של החלוקה היא הקומפוזיציה , ולאלמנטים המרכיבים אותה קוראים - יסודות העיצוב .
- כל קומפוזיציה מורכבת מחלקים בעלי תוכן בעיני הצופה והנקראים ( positive space ) , וחלקים ריקים הנקראים ( negative space ) .
- האלמנטים המרכיבים את היצירה בכללותה , נקראים : י ס ו ד ו ת ה ע י צ ו ב .


י ס ו ד ו ת   ה ע י צ ו ב   באמנות הנעשית על גבי משטחים דו-ממדיים הם :


א - נקודה .
ב - קו .
ג - צורה .
ד - מעבר בגוונים .
ה - צבע .
ו - מירקם .
ז - תפיסת הגשטלט .
ח - הפשטה .


קומפוזיציה   בעיצוב פנים -

- תפקידו של מעצב הפנים מורכב מכמה רבדים :


- הרובד  הפונקציונלי :



- בראש וראשונה הוא צריך לארגן , לסדר, ולהתאים את מסגרת החלל הקיים לצרכיו ודרישותיו של הלקוח שלו. כדי לעשות זאת בצורה מוצלחת עליו לאסוף כמה שיותר נתונים הרלבנטיים לחלל הנתון ולראיין את הלקוח בפירוט ובמקצוענות על מנת ללמוד ממנו מהם צרכיו האמיתיים - שלפעמים הלקוח עצמו אינו מודע לכולם , או שאינו יודע להגדירם , או ששכח בכלל להזכיר אותם .


- הכנת   פ ר ו ג ר מ ה :

המעצב מסדר את כל המידע שצבר, מנסח ( הניסוח חשוב מעין כמוהו , כי ניסוח נכון של צורך של הלקוח יאפשר למעצב להגיע לפתרון מדוייק ויצירתי - ולא - הפתרון עלול להיות משהו לא מקצועי , ולא הפתרון המתאים ביותר ) ,ומארגן אותו לפי הנושאים הבאים :

נ ת ו נ י ם -
צ ר כ י ם -
פ ת ר ו נ ו ת -

יש פרוייקטים שהפרוגרמות שלהם הן בסדר גודל של ספרים שלמים והכנתן ניתנת למשרדים שמתמחים רק בהכנת פרוגרמות , בתי חולים , בתי ספר, בתי מלון , ועוד.
ניסוח יצירתי של הצרכים הוא הכרחי כדי להגיע לפתרונות הכי נכונים עבור הלקוח ( לדוגמא : אנו יכולים להגדיר כצורך - חדר שינה , ואז הפתרון הוא חדר המיועד לשינה , ואנו יכולים גם להגדיר את הצורך כשינה - ואז הפתרון יכול להיות גם חדר דו- תכליתי, או שאנו יכולים להגדיר כצורך - מטבח , ואז הפתרון יהיה חלל המיועד לבישול , או שאפשר להגדיר את הצורך - אוכל , ואז הפתרון יכול להיות גם מטבח , אך הוא יכול להיות גם קייטרינג לדוגמא ).


הרובד   ה פ ו נ ק צ י ו נ ל י -

הוא השלב הבסיסי שבו חייב המעצב לספק פתרונות מעשיים לכל צרכיו של הלקוח. כאן הוא מניח את התשתית לחלוקת המסגרת לחללי משנה , מתכנן את המעברים ביניהם ואת סידור הריהוט בחללים , כך שיהיו ממוקמים במיקום האופטימלי עבורם. רובד זה הוא התשתית של העיצוב האדריכלי , והוא החשוב מכולם . בלעדיו הפתרון המוצע אינו עונה על צרכי הלקוח , ואינו פתרון מקצועי הראוי להתיחסות .


הרובד   ה א ס ת ט י -

אחרי שהפרוייקט פתור נכון מבחינה פונקציונלית ( ובהחלט ייתכנו פתרונות אחדים , או אפילו רבים שיענו על הצרכים כולם ) - או אז מגיע השלב שבו המעצב חייב לעצב את החללים שנוצרו ואת תוכנם , באמצעות בחירת צורות , צבעים , וחומרים . זהו שלב שבו מלבישים את הקיים ומתאימים לו צורות , צבעים , ומרקמים .
המעצב בוחר לו ק ו נ צ פ ט - רעיון מנחה , מ ק ו ר ל ה ש ר א ה - מפרק את המקור הזה לגורמיו הראשוניים שהם : צורות, צבעים, ומרקמים , ובאמצעות תהליך של ה פ ש ט ה מרכיב את היסודות האלה ויוצר קומפוזיציה חדשה הנשענת על הקונצפט שבחר כמקור , שאיננה חיקוי אלא יצירה מקורית משלו .


ה ה פ ש ט ה  יכולה להיות מבוצעת בשתי דרכים :

- ה פ ש ט ה   א ס ו צ י א ט י ב י ת :

בסוג זה של הפשטה ישנו מקור ההשראה והמעצב יוצר קומפוזיציה חדשה שהקשר שלה עם המקור הוא באמצעות האסוציאציה הקיימת בין היצירה החדשה לבין מקור ההשראה שלה . ( לדוגמא : קופסת סיגריות כמקור להשראה , והעיצוב החדש הוא בצורת סרטן , קשר כזה נקרא עיצוב אסוציאטיבי ) .


- ה פ ש ט ה   באמצעות ש י מ ו ש   ב י ס ו ד ו ת   ה ע י צ ו ב :

על ידי בחירת מקור השראה לעיצוב - פירוקו לצורות , צבעים, ומירקמים , ויצירת קומפוזיציה מקורית המורכבת מסידור שונה של היסודות שפורקו מהמקור .

נקודה קו    קומפוזיציה מבוא
הפשטה גשטלט צבע מירקם גוון צורה