נ ק ו ד ה -
זוהי ההגדרה של אובייקט שאינו מהווה חלק מרצף בתוך הקומפוזיציה .
ק ו -
זוהי ההגדרה של כל מה שנתפש בעינינו כרצף שהוא ארוך יותר מרוחבו . קו יכול להיות :
אופקי , אנכי , משופע , מפותל , עבה , דק , משתנה בעוביו , מודגש , מרומז , מורכב מאלמנטים שונים ,
לקו יש כיוון , יש לו קצב , הוא יכול להיות אחיד , מרוסק , אורגני , הנדסי , ועוד .
קו התוחם צורה נקרא קו קונטור או קו מיתאר .
קו נוצר במפגש בין שתי צורות .
קו יכול להיראות בעינינו כרצף גם אם הוא מורכב מצורות שונות המרכיבות אותו – אבל בגלל
קרבתן של הצורות אחת לשניה – הן נתפסות בעינינו כרצף של קו , או כאשר יש לצורות
המרכיבות אותו מכנה משותף דומיננטי כגון – צבע משותף , או מעבר צבעוני מכהה לבהיר , או
טקסטורה משותפת ,וכו .
צ ו ר ה -
הכוונה במושג זה היא לשטח או לכתם צבע התחומים באמצעות קו קונטור והמונחים על גבי
משטח דו ממדי .
השטח התחום בתוך הקו יכול להיות אבסטרקטי או בעל משמעות , אך אם
הוא מונח על גבי משטח שטוח ואפשר לתחום אותו בקו קונטור – הוא דו- ממדי ויש לו
צורה .
ג ו ו ן
מושג זה מתייחס למעבר בגוון של צבע מכהה לבהיר , משחור ללבן . יסוד זה משמש להדמיית
נפח ומרחק ביצירות אמנות וצילומים המבוצעים על גבי משטחים דו ממדיים . באמצעות יסוד
זה מבין הצופה ביצירה , את הדמיית הנפח שאותה רצה האמן להעביר . לדוגמא - קונטור של
עיגול יכול לסמל מטבע או כדור - באמצעות הגוון , הוא הופך לכדור .
מ י ר ק ם
כאשר מדובר בעבודות אמנות דו- ממדיות , מושג זה מבטא הדמייה גרפית של מאפייני חומר ,
שעיר , רך , שקוף , חלק , מחזיר אור , גבשושי , וכו . לכל חומר יש בדרך כלל תכונות המאפיינות
אותו , והאמן הרוצה להעשיר את הקומפוזיציות שהוא יוצר על משטח העבודה שלו , משתמש
בהדמיות גרפיות של הטקסטורות הללו כדי שהמתבונן ידע באיזה חומר מדובר , וגם כדי להעשיר
את הקומפוזיציה של העבודה שלו .
צ ב ע
אנו רואים את העולם באמצעות קרני האור בלבד, כאשר אין אור - אנו לא מסוגלים לראות
כלום . האור הלבן של השמש מכיל גלי אור באורכים שונים וכל אורך גל שאנו רואים נראה
לנו כצבע שונה .
לכל חומר יש את התכונה לבלוע גלי אור באורכים מסויימים ולהחזיר לעינינו אורכים אחרים
אותם אנו רואים כצבעו של החומר .
ג ש ט ל ט
מושג זה אומר שהמוח שלנו נוטה להשלים צורות על פי תבניות הקיימות במוחנו - גם אם במציאות הצורות הללו אינן מושלמות .
מצד שני אנו נוטים לראות בקלות את הצורות בעלות המשמעות עבורנו ומתקשים לקלוט את הצורות הנוצרות בחלל הריק באמצעות אותן צורות שאותן אנו כן קולטים .
אנו נוטים לראות את הנושא ומתעלמים מהרקע !
ה פ ש ט ה
ההפשטה היא בעיני הדרגה העליונה בעיצוב כלשהו - פירושה לקחת משהו יומיומי , לפרק אותו ליסודות העיצוב שלו - ולהרכיב אותם בדרך חדשה כדי ליצור תוצאה המורכבת מאותם יסודות של הנושא - או חלקם - אך הקומפוזיציה החדשה היא מקורית לחלוטין .